Aktuelt

Mindre plasskrevende kabelgjennomføringer på skip

Skrevet av Jon Øyvind Hansen | 26.10.2022

Med stadig mer elektrisk og elektronisk utstyr om bord, krever kabelføringen stadig mer plass. Derfor må skipsdesigneren hele tiden være kreativ for å finne det nødvendige arealet. Spesielt i kabelgjennomføringer i skott og dekk kan det fort bli trangt, samtidig som det er krav om å ha ledig kapasitet til fremtidige utvidelser.

Løsningen på denne utfordringen er å benytte kabelgjennomføringer som krever minst mulig areal, slik at du finner plass til flere kabler i hver gjennomføring - og likevel innfrir brannkravene om isolasjonsevne.

La oss se på de mest utbredte systemene som verftene bruker i dag: Rammebaserte løsninger der hver kabel komprimeres i en gummifôring omgitt av et lag med isolasjon. Fôringen og isolasjonen utgjør minst 3 – 4 kvadratcentimeter i tillegg til tverrsnittet på selve kabelen.

Samlet vil alle kablene i en gjennomføring bygge seg opp til en større flate som «bare» har til formål å forhindre spredning av brann, gass og vann.

Les også: Nye krav til godkjente kabelgjennomføringer

 

Mindre areal uten ramme

Et alternativt system består kun av en gummi- og silikonbasert hylse og en tilpasset sealant. Hylsen er splittet og smettes rundt hver kabel. Sealant påføres, og sammen utgjør de en armert støtte for kablene og sørger for brann-, gass- og vanntetting i kabelgjennomføringen.

Denne hylsen krever en brøkdel av arealet til en rammebasert løsning og gir rom for langt flere kabler gjennom den samme åpningen i skott eller dekk.

Denne skissen illustrerer arealkravet til en henholdsvis en rammebasert (t.v.) og rammeløs kabelgjennomføring.

 

Dette krever en forklaring:

Kapasiteten utfordres i tilgjengelig areal til kabelgjennomføringene. Det omgår vi til en viss grad ved å utnytte plassen i lengderetningen. En ramme-/modulbasert løsning bygger rundt 60 mm, mens hylse- og sealant-konstruksjonen bygger 200 mm.

Isolasjonsevnen bygges altså i lengden, og kravene til å holde tett mot brann-, gass- og vann innfris uten tilleggsisolasjon utover dekks- eller skottgjennomføringene.

 

Bildeserien viser hvordan en gummi- og slikonbasert kabelgjennomføring utnytter tilgjengelig areal maksimalt.

 

Enklere modifisering av kabelgjennomføringer

Slik besparelse av areal har flere effekter:

Planleggingen av kabelstrekkene blir enklere. Én ting er å sette av plass til kablene som er tegnet inn fra start. I tillegg må du jo forholde deg til krav om reservekapasitet – spares - for senere utvidelser.

I tillegg vil enhver reder ha muligheten til å bytte ut og oppgradere. Her er våre løsninger Nofirno og Rise praktiske ved at det er enkelt og tidseffektivt å åpne opp deler av kabelgjennomføringen for å ta ut, erstatte eller trekke nye kabler.

Les også: Enklere design og installasjon av kabelgjennomføringer på skip

 

Fri utforming av kabelgjennomføringer

En annen effekt er at hulltakingen i skott og dekk til kabelgjennomføringene ikke må tilpasses prefabrikkerte rammer. Verftet står fritt til å utforme gjennomføringer som er mer tilpasset omgivelsene.

Ett sted kan det være hensiktsmessig med en oval gjennomføring. Andre steder vil en sirkelformet gjennomføring fungere best.

I teorien vil det også være en fordel at hulltakingen ikke er større enn strengt nødvendig for å beholde styrken i konstruksjonen.

Oppsummert kan vi trekke frem disse hovedpunktene:

  • Ramme-/modulbasert kabelgjennomføring krever mer areal for å oppnå nødvendig isolasjonsevne
  • Isolasjonsevne i lengderetningen sparer plass
  • Redusert arealbruk forenkler planleggingen
  • Redusert areal gir plass til senere utvidelser
  • Rammefri kabelgjennomføring gir mer fleksibel bruk av tilgjengelig plass til kabelstrekk
  • Rammefri løsning gir mer effektiv montasje og bidrar dermed positivt til budsjettet

Se flere detaljer om våre løsninger her.

Ta gjerne kontakt med vår fagressurs på området.