Aktuelt

Nyheter, bransjetips, råd og veiledning for din arbeidshverdag.

Installasjon av kabelgjennomføring med hylser og sealant fra Nofirno.

Monteringsegenskaper ved kabelgjennomføring på skip

15.05.2023

Av Jon Øyvind Hansen

Kabelgjennomføringer gjennom skott og dekk kan være en utfordring med hensyn til plass, tid og krav til å tåle påkjenninger fra brann, gass, vann og UV-stråling. Valg av riktig løsning hjelper elektrikeren et godt stykke på vei til en så takknemlig jobb som mulig.

Når du trekker kabler gjennom skott og dekk, er kvalitetskravene bare én del av jobben. Tetthet mot vann og gass og motstandsdyktighet mot strålevarme ved brann ligger i spesifikasjonene. Dette skal du innfri på – punktum.

Hvordan du opplever denne krevende jobben, er det ingen krav til – bortsett fra HMS-reglene, naturlig nok. Det er trangt, det er mørkt, og temperaturen kan være alt annet enn behagelig. Samtidig skal ting gjøres kjapt.

Da gir det litt drahjelp at selve løsningen for kabelgjennomføringene er takknemlig å jobbe med. La oss se litt nærmere på dette.

Last ned vår sjekkliste for flere detaljer om sikring av kabelgjennomføringer  på skip og offshore.

 

Plass til kabelgjennomføring

Omfanget av kabling på et skip blir ikke akkurat mindre, med stadig mer utstyr og elektronikk om bord. Da gjelder det å kunne utnytte tilgjengelig plass til fulle. Ved nybygging, har elektro muligheten til å legge inn smidige løsninger i sin beskrivelse av kabelgjennomføringen.

Ved oppgraderinger av mer moderne fartøy, er det enda viktige med kabelgjennomføringer som krever lite plass og er takknemlige å jobbe med i trange omgivelser.

Les mer: Mindre plasskrevende kabelgjennomføringer på skip

 

Tidsbruk på installasjon av kabelgjennomføring

Tiden kan være en utfordring i seg selv. Skipet skal være klart innen en frist, mens eksterne faktorer kan redusere den faktiske tiden du har til rådighet.

En type rammebasert kabelgjennomføring skal ha tilpassede rammer som boltes fast. En glipp i leveransen av disse kan bety forsinkelser i fremdriften.

 

Enklere løsning for kabelgjennomføring

Nofirno er en kabelgjennomføring basert på hylser og sealant i en legering av silikon og gummi. Den pakker kablene tett og utnytter plassen maksimalt i gjennomføringen. Derfor er det et hakk enklere å få plass til alle trekkene som skal gjennom.

Er det lite armsleng der du kryper inn, er det en fordel at installasjonen ikke krever så mye utstyr, verktøy og redskap. I hovedsak er det snakk om hylser, en fugepistol med sealant, noe å måle med, en kniv samt en fille og middel for rengjøring.

En rammebasert løsning drar med seg litt mer, som solide rammer med tilbehør, stålbørste, smøremiddel, batteridrill mm.

Nyttig lesing: TCO for kabel- og rørgjennomføringer om bord

 

Ingen ventetid

Med tanke på tid, er du ikke avhengig av leveransen av tilpassede rammer.

Du kan gå i gang med å trekke kabler med det samme fartøyet er tilgjengelig.

Endringer i kabelgjennomføringÅ fjerne, legge til eller bytte ut kabler i en Nofirno kabelgjennomføring er en enkel og smidig prosess.

Smidig revisjon av kabelgjennomføringer

Når en kabel skal fjernes, legges til eller byttes ut, vil du oppleve at oppgaven er smidig med den gummi- og silikonbaserte løsningen.

Sealanten er grei å snitte opp for å trekke ut kabel eller hylse for å gi plass til ny kabel. Smett en splittet hylse rundt kabelen og påfør ny sealant i det berørte området. Da vil installasjonen være like solid som den opprinnelige.

 

Vedlikehold av kabelgjennomføring

Her er vi egentlig ikke på et ikke-tema.

Så lenge installatør følge anvisningene fra leverandør om installasjon og revisjon, holder kabelgjennomføringen tett i hele levetiden til fartøyet.

 

Se flere detaljer om våre løsninger her.

Ta gjerne kontakt med vår fagressurs på området.

Click me

Jon Øyvind Hansen's photo

Jon Øyvind Hansen

Jon er administrerende direktør i CSD Sealing Systems og fagansvarlig for markedsområdene Maritim og Offshore. Han har bakgrunn fra maritim industri, som salg- og markedssjef hos Kumera (produsent av skipstransmisjoner), samt markedsdirektør i Norwegian Maritime Exporters Association (NME). Jon er utdannet i salg, marked, strategi og ledelse ved Handelshøyskolen BI.